Stormy Weather - nødlanding i 1944
24. maj 1944, kl. 14.25, nødlander en B-17G på en mark nær Skærtoft og Myrholm, ved Nørreskoven Als, med piloten og co-piloten ombord.
Bombeflyet af typen B-17G, også kaldet "Flyvende fæstning" er lettet fra flyvebasen Polebrook i England. Stormy Weather, der hører under 351st Bomb Group, 8th U.S. Air Force, fungerer som lederfly på et bombetogt mod Berlin.
Tiltrods for nogle motorvanskeligheder kort før Berlin har mandskabet gennemført bombetogtet, men på hjemturen sætter to af de fire motorer ud. Piloten overgiver kommandoen til et tilsvarende fly og fortsætter hjem mod basen, da den tredje motor rammes af skud fra FLAK, tysk luftværnsartilleri - Flugabwehrkanone, over Helgoland. Nu skifter piloten kurs og sætter alt ind for at nå Sverige og neutral grund, men tager fejl af området og drejer ind over Als.
Den tredje motor sætter ud, flyet taber endnu mere højde og piloten beordrer mandskabet til at springe ud med faldskærm. Tilbage ombord forsøger piloten og co-piloten nu at finde et egnet sted at nødlande for en motor. Der er ingen flade områder og nødlandingen sker på en lavliggende mark nær Nørreskoven Als, den er så voldsom at flyet rykkes over bag vingerne, så de andre otte besætningsmedlemmer havde nok ikke klaret det uskadte.
Piloten, Captain Robert B. Clay og co-piloten, 1st Lieutenant Frank Hatten overlever landingen og søger til Myrholm, hvor de modtages af Peter Clausen og hans hustru Marie. De taler ikke engelsk men får alligevel gjort dem forståelig, at dette desværre ikke er det neutrale Sverige de er gået ned over, men det tysk besatte Danmark. Frank Hatten, er den eneste der kommer tilskade, under nødlandningen har han siddet med hovedet ude af flyets vindue for at hjælpe med at dirigere og han får vasket den grimme flænge han har fået over panden.
I modsætning til mange andre fly der går ned i området omkring Als og Sundeved, så overlever besætningsmedlemmerne på Stormy Weather. De bliver sat i fangenskab i den tyske lejr Stalag III, og kan efter slutningen af 2. Verdenskrig vende hjem til Amerika.
Mindesmærket for Stormy Weather er udstyret med en propel fra et lignende fly og blev afsløret ved et mindearrangement i 2004. Der lægges blomster på årsdagen for nødlandingen.
Besætningen på Stormy Weather:
Capt. Robert Blaine Clay, USAAF (pilot)
1st.Lt. Frank Hatten, USAAF, (anden-pilot)
1st.Lt. Marshall Ray Pullen, USAAF (navigatør)
1st.Lt. George Walker Arnold, USAAF (bombeskytte)
T/Sgt. Charles Bernard Jilcott, USAAF (flyingeniør og tårnskytte)
T/Sgt. Frank Heward Belsinger, USAAF (radio operatør og skytte)
S/Sgt. Daniel Harvey Surprise, USAAF (venstre sideskytte)
S/Sgt. Franklin Leroy Travis, USAAF (højre sideskytte)
S/Sgt. Michael De'Marie, USAAF (bugskytte)
1st.Lt. James Hareld Wimmer, USAAF (agterskytte)