Italien
Flere flyafgange og stigende rejsemarked bidrog til støt vækst op til 2020. Danmarksbrandet i Italien er stærkt, og der er stor optimisme for at generere italienske overnatninger fra turoperatører og kommercielle partnere. Også journalister og influencers beskriver Danmark som he
Danmark er eksotisk for en italiener og opfattes som en cool og attraktiv destination. Den italienske turist ønsker at opleve den danske uformelle og afslappede livsstil, vores grønne, sikre og rene land, vores historie, arkitektur og design samt gastronomi.
Danmark har den største markedsandel af italienske turister i Norden, men der er adskillige af vores primære konkurrenter uden for Norden, som har helt op til 10 gange flere italienske overnatninger end Danmark. Der er derfor markedsandele at hente, og et øget markedstryk er tiltrængt.
- Ghita Scharling Sørensen, markedschef i Italien
I en nylig brandinganalyse kan det konstateres, at Danmark ligger på tiendepladsen for ønskede destinationer, der skal besøges. Kendskabet til Danmark er højere end konkurrerende nordiske lande, og 6 ud af 10 ser Danmark som et attraktivt land. Rejsemarkedet er stort og potentialet er til stede, men de mange konkurrerende destinationer bevirker, at der rift om de mange italienske udenlandske overnatninger, som udgør verdens 9. største rejsemarked (Statista 2019). Vi byder på et væld af aktiviteter for VisitDenmark på det italienske marked inden for B2C, presse og B2B i samarbejde med danske og italienske turisme- og non-turisme partnere.
Aktuelle overnatningstal
Italienske overnatninger i Danmark fordelt på måned og år