Cykelslangen København

Sverige

Foto: Thomas Høyrup Christensen

Den svenske turist er i høj grad en digital turist, som forventer nem tilgængelighed til kvalitetsoplevelser og gode overnatningssteder. Kærligheden til Danmark er stadig intakt, men er sat på prøve af en svag svensk kronekurs.

Sverige er Danmarks tredje største marked målt på antal overnatninger (1,7 mio. i 2019) og havde en turismeomsætning på DKK 7,4 mia. i 2017.

Kortsigtet handler det om at fastholde markedsandelen, og i et lidt mere langsigtet perspektiv handler det om at konvertere det uforløste potentiale, vi kan se på markedet. Vi skal fortsat udnytte vores styrkeposition i Vest- og Sydsverige, men samtidig også blive bedre til at forklare de købestærke Stockholmere, hvorfor en ferie i Danmark er en god idé – hvergang!

- Flemming Bruhn, markedschef i Sverige

Svenskere der har været på kystferie i Danmark, mener at gode overnatningssteder, et trygt land, der rent og miljøvenligt, samt en venlig befolkning og den korte rejsetid er afgørende, når de vælger at holde ferie i Danmark. Det samme gør sig gældende for dem, der tager på storbyferie, som desuden mener, at bylivet og den lokale atmosfære er afgørende, når de vælger at tage på storbyferie i Danmark. 

Aktuelle overnatningstal

Svenske overnatninger i Danmark fordelt på måned og år

 

Kontakt vores kontor i Sverige

Læs mere