Couple by the harbour

Et inspirerende digitalt univers

1.2.2024
Foto: Niclas Jessen

I 2025 lanceres den nye visitdenmark.com, og dermed får destinationsselskaber og andre aktører i dansk turisme også nye løsninger. De har allerede i dag en såkaldt ASP-løsning med en tilpasset kopi af hjemmesiden og dermed adgang til en avanceret løsning til en fordelagtig pris.

Målsætningen for VisitDenmarks arbejde med at udvikle den nye visitdenmark.com er, at hjemmesiden skal være et inspirerende turistunivers og vise Danmark fra sin bedste side.

Det er en enkel målsætning, men også en målsætning med mange krav og udfordringer, når hjemmesiden skal være dansk turismens digitale fundament og univers for både rejseinspiration, turistinformation, branding, kampagner og platform for opsamling af data, leads og permissions. 

Videreudvikling af eksisterende løsning

Arbejdet med den nye hjemmeside har stået på i måneder og bygger på en videreudvikling, modernisering og opdatering af den eksisterende løsning.

I dag lever VisitDenmarks hjemmesideløsning sit digitale liv over hele Danmark på 177 domæner hos 57 aktører i dansk turisme, herunder 16 destinationsselskaber. Deres hjemmesider er tilpassede kopier af visitdenmark.com med samme avancerede funktioner, og VisitDenmark leverer løbende hjælp og vejledning. Samtidig får de automatisk del i den videreudvikling, der sker på visitdenmark.com.

Den nye løsning forventes at blive rullet ud i 2025 og skal servicere et tilsvarende antal samarbejdspartnere. Løsningen blev sendt i udbud i december, og fristen for at indlevere bud udløber den 24. maj.

Dialog om den nye løsning

”Med én central løsning forankret hos VisitDenmark får destinationsselskaber og andre aktører i dansk turisme adgang til en avanceret digital løsning til en fordelagtig pris. Det giver rigtig god mening, ikke mindst fordi kravene til den digitale kommunikation til turisterne i dag er tårnhøje og kræver betydelige investeringer,” siger marketingdirektør Line Nøhr Kobzili, der er marketingdirektør i VisitDenmark og har ansvar for de digitale B2C platforme.

”Forud for udbuddet går et grundigt forarbejde med research, dialog og kravsspecifikation, hvor vi bl.a. har spillet op til destinationsselskaberne på baggrund af en række brugerindsigter og ekspertvurderinger af, hvordan turisterne vil bruge digitale løsninger i fremtiden. Desuden har vi sammen været omkring en række helt konkrete ønsker og krav til den nye løsning. 

Næste gang vi kalder destinationsselskaberne ind, bliver i forbindelse med designfasen, hvor vi har planlagt endnu en fælles workshop for at sikre et brugervenligt design, der binder turisternes digitale rejse sammen og dermed giver dem en nem og inspirerende vej ind i og på tværs af dansk turisme,” siger Line Nøhr Kobzili.

GuideDanmark prioriteres

Ud over kravet om en inspirerende brugeroplevelse er hastighed og søgemaskineoptimering (SEO) også overordnede krav til den nye hjemmeside, der er forankret i VisitDenmarks Platformteam. Det er også herfra GuideDanmark styres, og et andet overordnet krav har været, at der kommer en robust integration til GuideDanmark og evt. andre relevante eksterne databaser. 

GuideDanmark er fundamentet for den digitale turistinformation i dansk turisme. Her kan turisterne finde ca. 30.000 produkter fra lokale events i skovkanten over overnatningsmuligheder og el-ladestandere og til Tivoli og Tirpitz.

Flere fordele ved videreudvikling

Den nye løsning vil blive udviklet i Drupal, som er den samme open source løsning som den nuværende løsning. At den nye løsning således bygger videre på den gamle har en række fordele, ikke mindst i forhold til SEO optimering, hvor løsninger kommer til at beholde det nuværende indhold og URL struktur. 

Det betyder også, at destinationsselskaber og andre aktører ikke skal bruge tid på at flytte eksisterende indhold - ud over det nye, som den nye løsning inspirerer til. Endelig betyder det, at der kommer færre børnesygdomme og kortere testperiode for at opdage potentielle fejl. Ressourcerne kan i stedet bruges på at optimere brugeroplevelsen.