Afskaffelse af 6-dagesreglen åbner for turismen i hele landet
Afskaffelsen af 6-dagesreglen har stor betydning for turismen i efteråret, hvor forholdsvist flere tager på kortferie. VisitDenmark sætter ekstra tryk på markedsføringen.
”Det er fantastisk glædeligt, at 6-dages reglen bliver ophævet. Det vil helt sikkert betyde, at en del flere udenlandske turister vil overveje at rejse til Danmark. Vi vil nu sætte ekstra tryk på vores markedsføring. For vi har i den grad brug for at få turisterne tilbage for at redde så meget økonomi som muligt,” siger adm. direktør i VisitDenmark, Jan Olsen.
I øjeblikket kører VisitDenmark kampagner i Danmark, Tyskland, Holland, Storbritannien, Norge og dele af Sverige. Nu kan kampagnerne udbredes i det omfang, at det giver mening i forhold til blandt andet rejseanbefalinger og tilgængelighed. Samtidig bliver kampagnerne målrettet turisternes feriemønster i efteråret.
”Nu hvor sommeren er ved at være slut, er der færre turister, som tager på ferie med 6 eller flere overnatninger. Henover efteråret tager forholdsvis flere på kortferie, og derfor er det helt afgørende, at 6-dages reglen nu bliver fjernet. Det kommer især København og de større byer til gode, men også resten af landet får glæde af det,” siger Jan Olsen.
”Der vil uden tvivl komme flere turister til landet nu, men hvor mange er det svært at spå om. Det afhænger blandt andet af flykapacitet, prissætning, hvordan COVID-19 udvikler sig i det enkelte land, og ikke mindst hvordan turisterne reagerer. Turismen er fortsat stærkt præget af COVID-19,” siger han.
Ifølge VisitDenmarks seneste turistundersøgelse bliver en gennemsnitlig udenlandsk turist 5,3 overnatninger om sommeren (juni, juli og august) og 4,5 overnatninger resten af året. Der er dog forskelle i opholdslængden afhængig af ferietype. Således bliver en typisk udenlandsk kystturist 6,4 overnatninger, mens en storbyturist i København bliver 2,5 overnatninger.