Danmarks ambassadør i Holland lægger hus til dansk gastro-event
Interessen var stor, da den danske ambassadør i Holland åbnede residensen for hollandske journalister og danske destinationer med dansk gastronomi som tema.
Solæg fra Sønderjylland, Stauning Whisky fra Vesterhavet, tangprodukter fra Kystlandet og østers fra Limfjorden.
Dette er blot et lille udpluk af de lokale specialiteter og fødevarer fra forskellige egne af Danmark, som flere end 30 hollandske journalister blev præsenteret for ved en velsmagende gastroevent i Haag den 24. maj 2022.
Ambassadør Jarl Frijs-Madsen havde generøst lagt residens til og indledte med at fortælle de fremmødte journalister om udviklingen på den danske madscene.
Herefter introducerede Mette Rodenhuis-Carlsen de danske fødevarer og destinationer, som var mødt frem på dagen.
”Vi vil åbne hollændernes øjne for, at de gode madoplevelser også er en del af hverdagen i Danmark. Det handler ikke kun om finere gastronomi og noma. De gode madoplevelser og fødevarer findes overalt i landet, de kan nydes af turisterne og er høj grad en del af ferieoplevelsen,” siger Mette Rodenhuis-Carlsen.
God respons
I ambassadørboligen blev journalisterne budt på frisksmurt dansk smørrebrød og dansk lagkage, og herefter var der smagsprøver på de mange lokale produkter i haven. Her havde de ni danske destinationer også deres egen stand, hvor de kunne tale med journalisterne og pitche historier ind.
”Efter tyskerne er hollænderne de vigtigste udenlandske turister for Destination Limfjorden – og vi vil gerne have flere af dem. Vi er mest kendt for outdoor og har god plads, som netop hollænderne efterspørger. Men vi vil gerne være mere kendte som gastrodestination, og derfor havde vi taget smagsprøver med på blandt andet vores særlige limfjordsøsters. Det gav god respons blandt journalisterne, som var meget interesserede i vores produkter og destination. Vi blev også kaldt modige for at have taget ost og øl med til Holland, men det faldt heldigvis også i god jord,” siger direktør Kristina Lehmann Schjøtt, Destination Limfjorden.
Holland er vigtigt marked
De fremmødte journalister var fra både landsdækkende aviser og magasiner – nogle af dem madanmeldere, andre madjournalister eller mere brede rejse- og livsstilsjournalister.
Det er første gang, at VisitDenmark arrangerer en så stor gastroevent på det hollandske marked.
”Outdoor oplevelser har indtil videre været indgang til at markedsføre Danmark som destination i Holland. Men i takt med at Holland bliver et stadigt vigtigere marked for dansk turisme, vil vi gerne bringe nye perspektiver på Danmark i spil. Og her er danske madoplevelser og fødevarer et oplagt tema,” siger Mette Rodenhuis-Carlsen.
Destination Sønderjylland, Destination Vesterhavet, Destination Kystlandet, VisitAarhus regionen, Destination Fyn, Destination Sjælland, Destination Limfjorden, Destination Nord og Destination Sydsjælland og Møn deltog i eventen.