Danske fødevarer og gastronomi skal markedsføre Danmark internationalt
10 forskellige videoer med danske ildsjæle inden for fødevare- og gastronomi skal være med til at holde Danmark top of mind og gøde jorden for genstart af turismen internationalt og i Danmark. Videoerne bliver soft launchet på de sociale medier nu i Italien, Frankrig og UK.
Vil du smage dansk vin på Vestsjælland, Rygeost på Fyn, Østers i Sydvestjylland, eller frugter på Fejø så er der god inspiration i de 10 videoer, som VisitDenmark i disse dage soft launcher på de sociale medier i Italien, Frankrig og UK.
Danske råvarer og dansk gastronomi har været i rivende udvikling i en årrække og er dermed en af spydspidserne i markedsføringen af Danmark internationalt - som eksport af fødevarer, men også over for udenlandske turister.
Og der er god grund til at markedsføre Danmark som fødevare- og gastroland. 43 procent af de udenlandske turister siger, at de gode danske spisesteder er en af årsagerne til at vælge Danmark som feriedestination.
VisitDenmark har produceret 12 forskellige videoer, hvoraf de 10 er færdige nu. Videoerne tager udgangspunkt i personlige fortællinger om ildsjæle over hele landet indenfor råvarer- og gastronomiudvikling. Videoerne giver et fantastisk billede af, hvad Danmark har at byde på af lokale gastro-oplevelser.
”Verden er jo ikke lukket helt op endnu, men forhåbentligt meget snart. Formålet med at soft launche videoerne lige nu er at holde Danmark top of mind og gøde jorden i forhold til genåbningen. Men videoerne er af en karakter, hvor de vil kunne bruges løbende i vores markedsføring. Og de vil bl.a. også blive brugt som en del af vores Danmarkskampagne i forhold til danskerne,” siger VisitDenmarks marketingdirektør, Janne Grønkjær Henriksen.
Videoerne er produceret som en del af den danske Gastro 2025 indsats, der har til formål at understøtte Danmarks styrkeposition internationalt som fødevare- og gastroland. VisitDenmark har i forhold til Gastro 2025 et samarbejde med Landbrug- og Fødevarer, FOOD, Food Nation og DI Fødevarer.
Videoerne skulle være lanceret i foråret 2020 i forbindelse med en større kampagneindsats, men på grund af COVID-19 blev markedsføringen udskudt og bliver nu testet med soft launch på internationale markeder.
Se videoerne:
Visit Lolland-Falster: Danmarks frugthave
Destination Kystlandet: Vejboder og gårdbutikker
VisitAarhusregionen: Jord til bord/storbyrestauranter med fokus på bæredygtighed
Destination Sønderjylland: Sønderjysk kagebord
Destination Sjælland: Vin
Destination Fyn: Rygeost
Wonderful Copenhagen: Pølsevogn
VisitNordjylland (Læsø): Lokale råvarer i form af salt, tang og jomfruhummere
Wonderful Copenhagen: Øl
Destination Sydvestjylland: Østers
Filmene findes med både engelsk og tysk speak. Ovenstående links er til de engelske versioner.