Lyngvig Fyr

Destinationskampagner spiller op til Danmarksbrandet

18.9.2023
Foto: Flying October, Copyright Destination Vesterhavet

De tyske turister har taget godt imod to nye film om Vesterhavet, som kører på markedet netop nu. Filmen er den første af en række, som bliver produceret i samarbejde mellem destinationsselskaberne og VisitDenmark for at realisere èt-brand strategien for Danmark som rejsemål.

Ravjagt på stranden, et besøg på Tirpitz, cykeltur ved Filsø og et måltid i særklasse på Henne Kirkeby. Det er nogle af de highlights, som bliver markedsført i en kampagne for Destination Vesterhavet i Tyskland netop nu.  

Omdrejningspunktet for kampagnen er en helt ny destinationsfilm, der spiller op til efterårets brandingkampagne, VisitDenmark lancerede i august. Det er første gang, at der har været et så tæt samarbejde mellem VisitDenmark og et destinationsselskab om produktion af film til en destinationskampagne. 

”Vi har gennem flere år haft et tæt samarbejde med destinationsselskaberne om bl.a. medieplaner, men det er første gang, at vi skaber så tydelig en sammenhæng i fortællingen om Danmark både visuelt og budskabsmæssigt. Det skaber et stærkt aftryk i markedet, og tyskerne har taget rigtig positivt imod de nye film. Fremover kommer vi til at prioritere denne type samarbejde endnu højere,” siger Mads Schreiner, der er VisitDenmarks markedschef i Tyskland. 

Med budskabet ”Don’t be a Tourist, Be an Explorist” blev den internationale  brandingkampagne lanceret i august for at skabe kendskab og interesse for en efterårsferie i Danmark. Destinationskampagnen fulgte op på budskabet nogle uger senere. Her foldes fortællingen om at være en ”Explorist” ud og destinationens særlige ”wonders” - det vil sige de oplevelser, som er unikke for destinationen - bliver markedsført. 

Ny type samarbejde 

Filmene om Vesterhavet er den første af en række, som VisitDenmark har planlagt at producere i samarbejde med destinationsselskaberne som led i realiseringen af et-brand strategien for Danmark som rejsemål. 

Det er samtidig begyndelsen på et nyt og tættere samarbejde, hvor destinationsselskaberne bliver taget med ind i produktionen og får større indflydelse på indholdet. Herom siger Vibeke Birk Tiedemann, der er marketing- og udviklingschef i Destination Vesterhavet:

”Vi har haft et godt samarbejde om at få vores fortælling, vores målgruppe og vores styrkepositioner frem, og vi er endt med en film, som er visuelt lækker, og som vi er tilfredse med. Men vi har også skullet øve os på den nye måde at arbejde sammen på.” 

Gensidig styrke

For Destination Vesterhavet har det været vigtigt at fastholde destinationens styrkepositioner og få dem frem i filmen. Her er destinationen ikke gået på kompromis. Til gengæld er den visuelle stil, som destinationen tidligere har anvendt, ændret, så filmen er produceret i den visuelle retning, som ligger i Danmarksbrandet ”The Land of Everyday Wonder”

Og det giver god mening, mener Vibeke Birk Tiedemann: 

”Der er nu en rød tråd mellem den overordnede branding af Danmark og vores destinationskampagne, og det skaber en stærk genkendelighed hos turisterne. På den måde styrker vi hinandens kampagner gensidigt,” siger hun. 

Fra workshop til kampagne

Grundlaget for filmene blev lagt på en såkaldt ”wonder workshop”, hvor Destination Vesterhavet og VisitDenmark i fællesskab identificerede de unikke oplevelser, der er særlige for destinationen. Det er disse ”wonders”, som nu bliver sat i spil i kampagnen som en del af brandingen af Danmark. 

”Ved at sætte fokus på destinationens wonders, får vi fremhævet de unikke oplevelser, der gør Destination Vesterhavet anderledes end andre danske destinationer, og som skal inspirere turisterne til at vælge netop den destination,” siger senior projektleder Signe Lüth Di Liberto fra VisitDenmark, som har stået for projektledelsen af filmproduktionen. 

”Vi er endt med et produkt, som er spot on i forhold til målgruppen. Og i selve produktionen har vi virkelig kunnet trække på den store viden, som Destination Vesterhavet har i forhold til blandt andet lokale eksperter og kendskab til området. Det har helt klart været med til at skabe et endnu bedre resultat,” siger hun. 

Filmene er produceret af produktionsselskabet FERN, der har anvendt forskellige filmiske greb, som understøtter den autenticitet og legende tilgang, der ligger i brandet The Land of Everyday Wonder. Der er arbejdet med både droneoptagelser, håndholdt kamera og snapshots. Alt sammen for at give et mindre opstillet og mere naturtro indtryk. 

Ud over de nye film for Destination Vesterhavet kører en række andre destinationskampagner i Tyskland i efteråret. Det drejer sig om indsatser fra Destination Nord og Destination Sønderjylland (begge videokampagner) samt Destination Nordvestkysten, Destination Nordsjælland, Destination Sjælland og Aarhusregionen/Kystlandet. 

Tirpitz
Foto: © Tirpitz (2017) - Bjarke Ingels Group (BIG). Photographer: Daniel Brandt Andersen
Lyngvig Fyr Rapelling
Foto: Flying October copyright Ringkøbing-Skjern Museum

Nye destinationsfilm  

 

VisitDenmark har indgået aftale med følgende destinationsselskaber om at producere nye film: 

  • Destination Vesterhavet (2 film til lancering i 2023) 
  • Gudenåen (lancering i 2024) 
  • Horsens Fjord (lancering i 2024) 
  • Destination Nord (2 film med lancering i 2024) 

Der udvikles kun film for destinationsselskaber, som kører videokampagner i udlandet. Både VisitDenmark og destinationsselskabet bidrager til finansiering af filmproduktionen.