Hotel Ottillia in Copenhagen neighborhood Carlsberg Byen

Endnu et rekordår i dansk turisme – og væksten fortsætter 

7.2.2025
Foto: Mellanie Gandø

Dansk turisme satte igen rekord i 2024, drevet af flere udenlandske turister, mens de danske gik tilbage. Fremgang i særligt foråret og efteråret viser, at Danmark er en attraktiv helårsdestination. Væksten ser ud til at fortsætte i 2025.

2024 blev endnu et rekordår for dansk turisme med en samlet vækst på 2,1 pct sammenlignet med 2023. De danske overnatninger gik 0,7 pct. tilbage, mens de udenlandske steg med 4,8 pct. Det viser de foreløbige overnatningstal for 2024, som Danmarks Statistik netop har offentliggjort. 

VisitDenmarks internationale markedsdirektør Mads Schreiner hæfter sig ved, at det er de udenlandske turister som trækker resultatet op:  

”Det er meget positivt, at flere udenlandske turister igen i 2024 vælger at besøge Danmark. Det viser, at vi har noget unikt at tilbyde, som turisterne gerne rejser for at opleve. Især i foråret og efteråret ser vi en stor stigning, og det betyder, at Danmark er blevet et attraktivt rejsemål hele året rundt – og ikke kun om sommeren,” siger han. 

VisitDenmark har gennem en årrække arbejdet for at sprede turisterne over en større del af året for at skabe en mere bæredygtig turismeudvikling, der også sikrer en stabil omsætning og arbejdspladser året rundt. 

De udenlandske overnatninger steg 5,7 pct. i forårets skuldersæson, der ligger fra marts til juni, og 6,5 pct. i efterårets skuldersæson i september og oktober. 

2025 tegner positivt

”Meget tyder på, at væksten fortsætter i 2025. Rejselysten er generelt stigende, og Danmark står stærkt. Men verden er blevet mere ustabil, og usikkerhed om økonomien kan ændre rejseadfærd og påvirke privatforbruget negativt. Vi følger udviklingen på markederne tæt, så vi kan tilpasse os situationen,” siger Mads Schreiner. 

Selv om forventningerne til 2025 umiddelbart er positive, advarer Mads Schreiner mod at tro, at væksten kommer af sig selv: 

”Selv om dansk turisme står et godt sted, er konkurrencen om turisterne benhård. Mange lande investerer massivt i at tiltrække turister, og hvis Danmark skal gøre sig gældende, kræver det skarp markedsføring og unikke oplevelser. Samtidig ændrer rejsemønstrene sig – turister rejser oftere, men kortere, og de stiller høje krav til bæredygtighed, lokal autenticitet og digitale løsninger.

Se de samlede overnatningstal

Vær opmærksom på, at Danmarks Statistik efter offentliggørelsen af de foreløbige overnatningstal den 7. februar har nedjusteret tallene. Det betyder, at danske overnatninger er gået 1 pct. tilbage, og de udenlandske er gået 4,7 pct. frem. Samlet set er overnatningerne gået 2 pct. frem. VisitDenmark tilpasser dashboards mv. her på hjemmesiden, når de endelige overnatningstal offentliggøres i slutningen af april. 

Markedsudvikling i 2024 

  • Tyskland gik frem med 4,4 pct. og er med over 21 mio. overnatninger langt det største marked i dansk turisme.
  • Nederlandene er gået markant frem de seneste år, og nåede med en lille vækst på 0,4 pct. op på 1,8 mio. overnatninger i 2024.
  • Norge og Sverige gik også i 2024 tilbage med hhv. 12,4 pct. og 4,3 pct. Markederne står nu for omkring 1,6 og 1,4 mio. overnatninger.
  • Storbritannien og USA nåede begge op over 1 mio. overnatninger i 2024 som følge af høje vækstrater på hhv. 14,7 pct. og 17,8 pct.
  • Både Frankrig og Italien oplevede vækst på hhv. 6,0 pct. og 17,6 pct. og begge markeder nåede op på halv million overnatninger.