Ferieoplevelser i Danmark hitter i de danske rejsemedier
VisitDenmark har i år valgt at prioritere indsatsen over for de danske medier for at understøtte Danmarkskampagnen og udbrede kendskabet til de anderledes ferieoplevelser i Danmark sammen med destinationerne.
Ukendte øer. Danmarks vilde vesten. Og et hotel i København med kun ét værelse.
Det er nogle af de historier, som VisitDenmark har været med til at skubbe ud til de danske medier i forbindelse med årets store Danmarkskampagne.
”Vi har prioriteret at fokusere på de skæve vinkler og finurlige historier, som er overraskende for mange danskere, og som derfor pirrer nysgerrigheden og lysten til at gå opdagelse i eget land,” siger Maria Skjødt Sørensen, som er pressekonsulent for VisitDenmark på det danske marked.
Normalt er VisitDenmarks presseindsats målrettet de internationale markeder, men i år er marked Danmark prioriteret som en del af indsatsen på marked Danmark.
Pressearbejdet skal være med til at udbrede kendskabet til de danske ferieoplevelser og fungere som bindeled mellem rejseredaktionerne og destinationerne.
”Rejseredaktionerne i Danmark har de seneste år haft et større fokus på Danmark som destination, og det er helt klart blevet yderligere forstærket af corona,” siger Maria Skjødt og peger på, at udfordringen er, at rejsejournalisterne – ligesom danskerne – kender Danmark ret godt. Derfor er det vigtigt at kunne bidrage med noget nyt.
Danmark er en del af tendensen
”Vi forsøger at overraske medierne med noget, de ikke allerede ved. Det er vores oplevelse, at journalisterne er særligt interesserede i skæve vinkler og personlige fortællinger, og her kan vi sammen med destinationerne give dem nogle idéer, de ikke selv har fundet frem til. Det matcher også rigtig godt med budskabet i kampagnen,” siger Maria Skjødt.
De seneste måneder har hun været i kontakt med rejseredaktionerne for at finde ud af, hvad der rører sig hos dem, sideløbende med at hun har haft et samarbejde med destinationerne for at få input til historier og lavet egen research for at kunne sparre med rejseredaktionerne på den bedste måde.
VisitDenmarks fokus er de store landsdækkende medier med mange læsere samt udvalgte tv-programmer, mens destinationerne har kontakten til de lokale og regionale medier.
Indtil videre har der været flere end 20 omtaler i de danske medier, og flere af omtalerne er reportager på baggrund af pressebesøg arrangeret i samarbejde med destinationerne. Go’ Morgen Danmark på TV2 har blandt andet bragt et længere indslag om mikroeventyr baseret på Danmarkskampagnen.
Flere omtaler forventes at komme i løbet af sommeren, og efter sommerferien vil VisitDenmark sætte nyt fokus på de skæve efterårsoplevelser, der kan inspirere danskerne til ture og miniferier i hele landet.