Glashytten på Lolland

Flere tyskere skal overnatte i den danske natur

8.3.2024
Foto: Rasmus Heise

Med en ny kampagne vil VisitDenmark vise tyskerne, at de også kan komme helt ud i naturen og overnatte i Danmark. Kampagnen er en del af udviklingsprojektet Naturnætter, som Dansk Kyst- og Naturturisme gennemfører med 10 destinationsselskaber og flere andre turismeaktører. 

Den 11. marts lancerer VisitDenmark en ny kampagne, som tager de tyske turister med ud i den danske natur og viser unikke overnatningsmuligheder, som giver mulighed for en ferie med frihed, plads, samvær og hygge i naturen. 

”Kampagnen henvender sig især til nye tyske turister for at vise, at Danmark tilbyder andre former for overnatning end feriehus og camping, og at det er muligt at komme helt ud i naturen og holde ferie på en måde, der understøtter en bæredygtig livsstil, men samtidig tilbyder en vis komfort,” siger Henrike Färber, som er projektleder på VisitDenmarks markedskontor i Tyskland. 

Ifølge den tyske rejseanalyse har næsten en tredjedel af tyskerne været på naturferie inden for de seneste år, og lidt flere forventer at tage på ferie i naturen i de kommende år. Potentialet for Danmark er også stort, viser rejseanalysen. 6,9 millioner tyskere er interesserede i naturferie i Danmark de næste tre år. 

”Tyskernes interesse for natur og friluftsliv er vokset de seneste år, og dette viser sig også i interessen for naturferie. Her har Danmark et stort potentiale – særligt fordi tyskerne typisk tager på kortferie i naturen enten hjemme eller tæt på Tyskland. Det er det potentiale, vi gerne vil være med realisere med kampagnen,” siger Henrike Färber. 

 

Video fra kampagnen


Naturnætter – udvikling af en ny overnatningsform 

Kampagnen er en del af Dansk Kyst- og Naturturismes projekt ”Naturnætter”, som har som ambition at udbrede naturovernatning som en ny og mere tilgængelig niche i kyst- og naturturismen i Danmark. 

Forud for markedsføringen har Dansk Kyst- og Naturturisme kørt et udviklings- og analysespor. 

”Med Naturnætter vil vi udvikle flere naturnære overnatningstilbud, så mange flere turister har mulighed for at komme ud i den danske natur og overnatte. Vi har arbejdet sammen med virksomheder og destinationsselskaber om at udvikle nye overnatningsformer, men vi har i høj grad også arbejdet med at transformere eksisterende overnatningstilbud, som allerede findes i naturen – fx i forbindelse med campingpladser og bondegårde – og gøre dem mere markedsrelevante,” siger Marie Vestergaard Madzak, som er projektleder for Naturnætter hos Dansk Kyst- og Naturturisme. 

En målgruppeanalyse har identificeret forskellige typer af turister, der tager på naturnær overnatning – fra de mere hardcore outdoorturister til naturhyggerne og dem, der går op i æstetik. Projektet fokuserer især på de turister, der også ønsker komfort, når de er i naturen. 

Filmet på tre overnatningssteder 

Kampagnen lanceres på det tyske marked den 11. marts med en onlinekampagne målrettet de tyske målgrupper, der er interesserede i naturferie. 

Omdrejningspunktet for kampagnen er en video, som i sit kreative greb hylder det perfekte uperfekte for at vise et autentisk billede af naturoplevelser i Danmark. Videoen er filmet på tre overnatningssteder, der har deltaget i Naturnætter. I beduinhytterne på Børsmose Camping ved Vesterhavet vises familievenlige outdooroplevelser. På Korsgaarden på Lolland bliver der samlet bær og svampe, mens kombinationen af komfort og naturoplevelse er i fokus i Glashytten på Lolland. 

Ud over video kører der advertorials i relevante tyske magasiner og medier, og VisitDenmark har indgået et samarbejde med en tysk outdoorblogger, som rapporterer fra forskellige naturnære overnatningssteder i Danmark.  

Som en del af kampagnen har VisitDenmark også indgået et mediesamarbejde med en tysk bookingplatform for naturnær overnatning Hinterland.Camp. 

Derudover samarbejdes der også med portalen owayy.com. 

Kort om Naturnætter 
 

Naturnætter er et projekt under Dansk Kyst- og Naturturisme, der har som mål at fremme naturnære overnatninger som en ny overnatningsform. Projektet omfatter både analyse, udvikling og markedsføring og gennemføres i samarbejde med VisitDenmark, Camping Outdoor Denmark, Dansk Glamping Union, Landsforeningen for landboturisme og 10 destinationsselskaber. 

De deltagende destinationer er: Destination Himmerland, Destination Limfjorden, Destination Nord, Destination Vesterhavet, Destination Sønderjylland, Destination Kystlandet, Destination Sjælland, Visit Lolland-Falster, Destination Bornholm og VisitNordsjælland. 

Projektet er medfinansieret af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.