Internationale medier er tilbage i Danmark
Interessen for at besøge Danmark er stigende blandt de internationale medier, som igen er begyndt at tage på presserejser. Det har resulteret i en række gode omtaler af Danmark.
I takt med at rejserestriktionerne er lempet, er de internationale journalister igen klar til at rejse ud og formidle rejseoplevelser til deres læsere. Det viser sig i antallet af pressebesøg i Danmark.
Indtil videre er der planlagt flere end 150 besøg i år. De fleste har allerede været gennemført i løbet af sommeren og efteråret, hvor det igen var muligt at rejse. Det er flere end hele sidste år.
Pressebesøgene er som altid kommet i stand gennem et tæt parløb mellem VisitDenmark og destinationerne, som henholdsvis inviterer og er vært ved besøget.
”De sidste to år har været præget af stor usikkerhed på grund af pandemien. For Storbritanniens vedkommende har det kun været muligt at rejse til Danmark i sammenlagt cirka 10 måneder, og det har gjort det vanskeligt at planlægge pressebesøg. Heldigvis har der været stor fleksibilitet fra alle sider, så når det har været muligt at rejse, er vi også lykkedes med at få stablet besøg på benene lynhurtigt,” siger Maria Thuesen Bleeg, presseansvarlig på VisitDenmarks britiske markedskontor.
Det har blandt andet resulteret i en række gode artikler. Blandt andet har The Telegraph været på besøg i Fjordlandet, Gay Times var til World Pride i København og Kystlandet var i sommer vært for The National Geographic Traveller, hvilket der kom en 10 siders lang reportage ud af. Besøgene blev til i samarbejde med henholdsvis Fjordlandet, Wonderful Copenhagen og Kystlandet.
Også Bloomberg, Condé Nast Traveler, Der Spiegel, Le Figaro og Ekspressen har bragt gode omtaler af Danmark.
Se flere highlights fra medierne.
Workshop kickstarter samarbejdet
Planlægningen for presserejser i 2022 er allerede i fuld gang, og her spiller den årlige workshop mellem destinationerne og VisitDenmark en væsentlig rolle.
På workshoppen præsenterer destinationerne deres nyheder for det kommende år for VisitDenmarks markedskontorer, og herfra begynder VisitDenmarks arbejde med at få historierne videre ud til medierne på de prioriterede markeder.
I år blev workshoppen holdt den 3. november i Aalborg, og det var første gang, at alle nye destinationer og markedskontorer var samlet fysisk.
Netop det fysiske møde har betydning, mener Destination Vesterhavet:
”Det har en stor kvalitet at mødes personligt med de mennesker på markederne, som vi har et vigtigt samarbejde med. De presseansvarlige var forberedte og kunne pege på, hvad medierne på deres markeder konkret går efter. Det betød, at vi sammen kunne udvikle historierne, og vi fik udvidet vores fælles rum af interesse på workshoppen. Det er superstærkt,” siger marketing- og udviklingschef Vibeke Tiedemann, Destination Vesterhavet.
For Lea Weber, der er presseansvarlig på VisitDenmarks tyske markedskontor, er workshoppen en vigtig milepæl for at tilrettelægge presseindsatsen på markedet.
”Samarbejdet med destinationerne er vigtigt for pressearbejdet. De kender deres områder, ved hvad der sker og har gode kontakter til ildsjæle og spændende personer, som journalisterne kan tale med. Det er væsentlige input, som vi kan bruge i vores relation med de tyske medier,” siger hun.
I 2021 har det tyske markedskontor blandt andet sendt pressemeddelelser ud om det nye Marsktårn, genåbningen af H.C. Andersen museet og 100 års jubilæet for hot dog’en – alle historier, som har været populære i de tyske medier. Generelt er det dog sådan, at presserejserne giver de bedste og flotteste omtaler, fordi journalisterne får lov til at opleve destinationen på egen krop, understreger Lea Weber.