Kampagne re-brander dansk camping og skal få nye målgrupper i spil
En ny online kampagne i Tyskland og Holland skal ændre opfattelsen af, hvad camping er og kan være, når turen går nordpå til Danmark. Målgruppen er både kendte campister og nye målgrupper.
Naturoplevelser og følelsen af frihed er omdrejningspunkterne i en ny kampagne til de hollandske og tyske campister, som VisitDenmark netop har lanceret i samarbejde med en række partnere. Målet er at skabe kendskab til Danmark som en attraktiv og bæredygtig campingdestination og at inspirere til campingferie i Danmark. Blandt andet ved at ændre opfattelsen af, hvad camping er og kan være.
I kampagnen bliver der lagt stærkt vægt på at kommunikere i video og billeder, der helt giver klart campingoplevelsen et tvist. Man er ikke i tvivl om, at man kommer helt tæt på naturen, og kampagnen viser næsten mere ferie i naturen, end den viser klassisk campingplads.
"Billedsiden viser helt bevidst mere frihed i naturen end klassisk camping. Vi vil vise, at kærlighed til naturen, inspirerende lokaloplevelser, cykling og vandring alt sammen kan forenes med camping i Danmark, hvor flere og flere campingpladser er i gang med at iscenesætte campingoplevelsen på en ny måde. De trækker naturen ind på pladsen eller etablerer utraditionelle muligheder for overnatning. Vi taler alt fra luksus til mere ydmyge holdepladser på kanten af klitten", siger Mads Schreiner, der er markedschef i VisitDenmark i Tyskland.
Re-branding med følelsen af frihed
Der er således tale om en re-branding af det mere traditionelle danske campingkoncept, og kampagnen er en del af projektet Camp Now. Her er målet at udvikle de danske campingfaciliteter bl.a. inspireret af bæredygtige campingpladser i andre lande. Og der er international efterspørgsel på fremtidens camping med fokus på frihed og outdoor og soft adventure. Især tyskerne vil leve livet udendørs, og de efterspørger campingpladser, der giver dem mulighed for at gøre det på lige præcis deres egen måde. Det oplever Steen Slaikjær, der har Vejers Strand Camping, Hvidbjerg Strand Feriepark og Skagen Sydstrand Camping.
"Vi ser flere og flere, der gerne vil mange ting på én gang, og som blander oplevelser og behov i et utraditionelt mix. De vil både have luksushytter med spa, samtidig med at de vil lave mad over bål. De vil spise på restaurant og køre på mountainbike. Næste dag er der udendørs yoga på programmet, og der deler de naturens ro med andre, der også elsker udendørslivet, men som måske er kørt hertil i lejet bil med tagtelt. De vil også spise bålmad på stranden, men de køber take-away de fleste dage - og er måske primært taget hertil for at kitesurfe. Vores gæster har ikke en entydig profil i dag, ud over at de elsker naturen og friheden", siger Steen Slaikjær.
I følge Steen Slaikjær er det især i de seneste år, der er kommet skub i de tendenser, hvor campisterne vil alt fra wellness fra vandring. Og især ser han i stigende antal mange mindre autocampere på pladserne. De er de nye campister med smag for soft adventure og for dem er følelsen af frihed vigtig. De er over det hele, og har kajakker på taget, cykler spændt bagpå og løbesko med til morgenturen langs stranden.
Nye målgrupper
Den nye måde at være på camping lægger samtidig op til at tiltrække nye målgrupper. I Tyskland er også turister, der måske aldrig før har prøvet camping, i målgruppen for den nye kampagne. Det gælder de tyskere, der tiltrækkes udendørsliv og soft adventure aktiviteter, og som gerne vil opleve lokalområdet og er bevidste om at tage hensyn til naturen og ikke forstyrre hverdagen på destinationen.
"Populært sagt vil vi kommunikere til dem, der endnu ikke ved, at de vil elske at være på campingferie. Dem, der ligesom de klassiske campister vil være tæt på naturen. Dem vil vi inspirere med smukke og rummelige campsites med udsigt til vandet, kajakker eller paddle boards, som glider langs kysten, en tur på hesteryg i det smukke landskab, friske grøntsager og frugt fra vejboden, stjerner på nattehimlen, plasken i vandet, vind i håret, samvær og hygge, tryghed og plads", siger Mads Schreiner.
Spiller sammen med andre kampagner
Campingkampagnen kører allerede nu i både Tyskland og Holland, og indholdsmæssigt spiller den sammen med Nordsee og Ostsee kampagnerne og de hollandske kampagner ved også at bruge Why not-konceptet. Kampagnen kan ses i campingmedier, outdoor medier og på Youtube, Google, Pinterest og Facebook og indeholder bl.a. tre videoer, bannere og advertorials. Også i Frankrig kører kampagnen over for par uden børn med interesse for camping.
Med hhv. 1,99 mio. og 0,39 mio. overnatninger i 2019 er Tyskland og Holland allerede store markeder for de danske campingpladser.
Kampagnen er et delprojekt af Camp Now-projektet og er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Partnere er Dansk Kyst - og Naturturisme, Destination Nordvestkysten, VisitAarhus, Destination Sønderjylland, Destination Fyn VisitSydsjælland-Møn, Visit Lolland- Falster, Destination Bornholm og VisitDenmark. Med i kampagnerne er desuden
• VisitNordsjælland
• VisitVesterhavet
• Sydvestjylland
• Scandlines
• Kystlandet
• Limfjorden
• DK Camp
• Destination Sjælland
• Vejers Strand Camping
• Fjordlandet