National Geographic: København er Best of The World

17.11.2020
Foto: Thomas Høyrup Christensen - Copenhagen Media Center

Bæredygtige løsninger sikrer København en fornem placering på National Geographics liste over ”Best of The World 2021”. 

Selv om covid-19 har stoppet rejseaktivitet over det meste af verden, er der stadig plads til at drømme og blive inspireret. 

Og det er netop intentionen med listen over Best of The World 2021, som National Geographic offentliggør den 17. november 2020. På listen hyldes 25 rejsemål, som ifølge det anerkendte rejsemedier vil definere den måde, vi rejser på i fremtiden. 

I det fornemme selskab indgår København i kategorien ”Sustainability Stars”. 

”Bæredygtighed er en helt central del af Wonderful Copenhagens arbejde med international eksponering, og det er meget glædeligt, at byen får denne anerkendelse og synlighed i en tid, hvor byens turismeerhverv lider,” siger Tine Kastrup-Misir, kommunikations- og marketingdirektør, Wonderful Copenhagen.

Reportage fra København 

Den britiske variant National Geographic Traveller var sidste år i København, da Wonderful Copenhagen og VisitDenmark i samarbejde arrangerede et pressebesøg i forbindelse med blandt andet åbningen af CopenHill. 

Det resulterede i artiklen Carbon-free Copenhagen: how the Danish capital is setting a green standard for cities worldwide, som udkom i marts 2020. 

”National Geographics magasiner har ry for at producere indhold af høj kvalitet. Det er magasiner, man køber for at blive klogere, og som andre medier refererer til. Derfor er det fantastisk, når Danmark bliver omtalt af National Geographic, og endnu mere fornemt er det at være deres ’Best of the World’ på bæredygtighedsfronten,” siger Maria Thuesen Bleeg, som er presseansvarlig på VisitDenmarks markedskontor i Storbritannien. 

Bæredygtighed er hot 

Som begrundelse for, at København er blandt ”Best of The World 2021” nævner National Geographic blandt andet, at København som den første hovedstad har sat som mål at være CO2 neutral i 2025,  at alle busser vil overgå fra diesel til el, og at cyklen er det foretrukne transportmiddel blandt københavnerne. 

Denne type grønne eksempler oplever VisitDenmark, at de internationale medier - på tværs af markeder - i stigende grad efterspørger. Nogle medier stiller endda som krav, at der er en bæredygtig vinkel på historien. 

Derfor arbejder VisitDenmark på at flette bæredygtige vinkler ind i rejsehistorierne – og dette arbejde er blevet endnu mere relevant nu, hvor covid-19 ikke kun spænder ben for turisterne, men også gør rejsejournalisternes arbejde mere vanskeligt, fortæller Katinka Friis, som er VisitDenmarks presseansvarlige i USA: 

”Vi oplever en stor interesse for bæredygtighed blandt de amerikanske medier, og her passer den bæredygtige linje, der generelt er i rejsefortællingerne om Danmark, rigtig godt ind. Det kan eksempelvis være gastrohistorier, hvor vi også taler om madspild eller lokalt producerede råvarer. Det samme gælder med design- og arkitekturhistorier. Som destination har vi momentum i forhold til bæredygtighed, og det skal vi være gode til at gribe. Især i de her tider, hvor der er brug for at give rejsehistorierne en ny vinkel,” siger Katinka Friis. 
 

Fakta om Best of The World 2021

Listen over Best of The World er ifølge National Geographic udarbejdet af deres rejseredaktører over hele verden i samarbejde med fotografer, forfattere og rejsende for at rapportere om vigtige steder og samfund, som de håber at besøge de kommende år. 

Se liste Best of The World 2021

Fakta om National Geographic

Nationalgeographic.com har 23,2 millioner internationale besøgende, hvoraf 14,4 millioner er amerikanere. 

Derudover udgiver National Geographic et rejsemagasin i en række lande. Målgruppen er aktive og nysgerrige rejsende, som er interesserede i nye og anderledes destinationer og historier. Generelt er læserne voksne og højtuddannede.