National turismestrategi løfter hele erhvervet
”En investering i dansk turisme er en investering i Danmark”.
Så klar er reaktionen fra VisitDenmarks bestyrelsesformand Niels Jørgen Jensen efter lanceringen af regeringens nye turismestrategi i dag.
Den nye strategi sætter klare og ambitiøse mål for Danmark som rejsedestination, og den understreger, at turismen er solidt forankret i regeringen.
Under overskriften ’Veje til bæredygtig turismevækst’ lægger regeringen op til at skabe de rammer, der skal til for fortsat at styrke et vigtigt erhverv, som har væsentlig betydning for både økonomi og arbejdspladser i hele landet.
”Det er utroligt positivt, at regeringen i strategien sætter nye ambitiøse vækstmål for dansk turisme og samtidig sætter mål for, at væksten skal ske på en ansvarlig og bæredygtig måde. Der er mange om buddet, når det handler om turistens opmærksomhed, og vi har behov for at løfte kendskabet til Danmark, så vi høster det potentiale, Danmark har. Dagens udspil er en anerkendelse af, at der skal investeres yderligere i turismen for at fastholde den positive udvikling,” siger Niels Jørgen Jensen, som var med ved lanceringen på Rømø tidligere i dag.
Ekstra midler
Med strategiens offentliggørelse følger en ekstra pulje på 100 mio. kr. til turismen over en fireårig periode.
”Der følger et stort ansvar med, og det understreger vores koordinerende rolle på tværs af hele erhvervet, at regeringen har valgt at lægge en væsentlig del af den ekstraordinære pulje hos VisitDenmark. Vi har allerede i dag et etableret og tæt samarbejde med blandt andet de 19 destinationsselskaber, og vi glæder os til - med udgangspunkt i det samarbejde - at dykke ned i initiativerne i den nationale strategi,” siger VisitDenmarks CEO Katja Moesgaard, som også var med ved offentliggørelsen i dag.
På listen over indsatsområder står især en styrkelse af den internationale markedsføring med udgangspunkt i den fælles Danmarksfortælling højt.
”Det er regeringens definerede mål at gøre Danmark attraktivt for turister hele året. Vi ved, at målrettet, international markedsføring gør en mærkbar forskel, når det handler om at positionere Danmark. Det er VisitDenmarks kerneopgave, og den opgave får et ekstra løft i de kommende år. Den optimerede indsats kommer også til at omfatte møde- og erhvervsturismen,” siger Katja Moesgaard.
Allerede i dag bidrager turismen med en omsætning på mere end 160 mia. kr. årligt, og med regeringens turismestrategi er der defineret et klart mål om at nå en omsætning på 200 mia. kr. i 2030.
”Forudsætningen for at nå det mål er et tæt samarbejde og nogle klare indsatsområder. Danmark er både attraktiv for naturturister, storbyturister og mødeturister, og opgaven skal løftes på tværs af erhvervets aktører,” siger Katja Moesgaard.
Udvikling af VisitData
VisitDenmark arbejder målrettet med udviklingen af moderne data-værktøjer, som er et af turismens fokusområder. Målet er at skabe grobund for en bedre konkurrenceevne i hele erhvervet. Også her er der i de kommende fire år afsat ekstra midler.
”Med VisitData bygger vi en dataplatform, der ikke har eksisteret tidligere. Det er en helt ny måde at tænke på, og derfor er det en ekstremt kompleks opgave, som kræver tid og ressourcer. Vi er glade for, at der også fra politisk side er opbakning til projektet, og de ekstra midler giver anledning til at se på, om projektet skal tilføres yderligere ressourcer – både når det handler om at skabe selve platformen og sikre kompetencerne til at bruge den,” siger Katja Moesgaard, og fortsætter:
”Når man investerer i VisitDenmark, investerer man også i den vækst og velfærd, der følger med turismens udvikling.”
Det er en samlet regering, der står bag den nationale turismestrategi, og med på Rømø i dag var både turismens minister Morten Dahlin (V) fra By,- Land,- og Kirkeministeriet, erhvervsminister Morten Bødskov (S) og ældreminister Mette Kierkgaard (M).