Nordisk samarbejde bringer grønne ideer til det franske marked
Den store franske avis Les Echos, de øvrige nordiske lande og VisitDenmark Frankrig er gået sammen om at brande Norden fra en bæredygtig vinkel i projektet ’Go Nordic’.
Den 9. februar vil tre talks på hver 30 minutter blive sendt live fra den franske avis Les Echos med avisens chefredaktør David Barroux som vært. Avisen har et læsertal på 700.000 og knap 30 millioner månedlige besøgende på deres hjemmeside, og derudover er et udvalg af journalister og travel trade-kontakter inviteret med.
Det er de fem nordiske turismeorganisationer VisitDenmark, VisitFinland, VisitIceland, VisitSweden og Innovasjon Norway, som med finansiering fra Nordisk Ministerråd er gået sammen om det digitale projekt for at fastholde interessen for de nordiske rejsedestinationer.
”For vores franske målgruppe er de nordiske lande forbundet af fælles værdier,” fortæller Anna Orlando, VisitDenmarks presseansvarlige i Italien og Frankrig. ”Et nordisk event giver os mulighed for at præsentere os som et stærkt samlet fællesskab, hvor vi både kan fremhæve vores ligheder og de forskellige landes særlige kendetegn samt nå meget bredt ud med det nordiske brand,” tilføjer hun.
Fra travel trade siden forklarer VisitDenmarks marketing- og pressekoordinator, Giulia Ciceri, at events som Go Nordic er med til at holde turoperatørerne motiverede til at sælge de nordiske produkter.
“Vi holder Norden top-of-mind og giver dem de værktøjer, de skal bruge, for at kunne lave endnu bedre programmer for rejser til de nordiske lande,” siger hun.
Talks udkommer også som podcasts
Med udgangspunkt i FNs verdensmål (SDGs) har de tre events hver især fokus på et aspekt af den nordiske livsstil.
Ved eventet Feel Wood vil danske Nikolaj Sveistrup fra Urban Agenda sammen med arkitekten Andrew Todd fortælle om træ som et bæredygtigt byggemateriale. Herefter følger et event om innovative modeller for bæredygtig byplanlægning med repræsentanter fra DOGA Design, Architecture Norway og Maud Caubet Architects. Sidst kommer et event om, hvad grønne områder og infrastruktur betyder for byudvikling med Forum Virium Helsinki.
For at give eventene længere levetid udkommer de tre talks desuden som en serie af podcasts. De udkommer på engelsk og bliver tilgængelig på både Les Echos, Nordisk Ministerråds og Go Nordics egne platforme.
”Der er store fordele ved at arbejde med podcasts. Vi får det optimale ud af vores event, giver indholdet lang levetid og når ud til et større publikum,” fortæller Anna Orlando.
Teamet har god erfaring med podcasts. Deres første projekt var podcasten ’Butterflies and Ballerinas’, som udkom på italienske Radio 24 med fire episoder i 2019.
Fastholder samtalen om Danmark
Da ’Go Nordic’ startede med sit første modul i efteråret 2020, lancerede projektgruppen en serie af B2C talks, materialer til presse og influencere samt tematiske webinarer for de franske turoperatører.
125 turoperatører deltog dengang, og der var stor applaus til projektet: ”Tusind tak for et meget professionelt webinar med præsentationer af høj nyttighed og kvalitet. Det var utroligt inspirerende," lød responsen fra deltager Valérie Camps fra Nord Espaces.
Også fra de danske partnere var glade for initiativet: ”Go Nordic webinaret var en god mulighed for at N8 kunne komme i kontakt med en masse turoperatører. En mulighed vi ikke kunne gå glip af,” sagde Henrik Lythe Jørgensen, projektleder Dansk Cykelturisme/N8.
Hvis situationen tillader det, planlægger den nordiske gruppe at udvide med et fysisk event i Paris for både presse- og travel trade kontakter.
”I mellemtiden giver virtuelle events som dette mulighed for at fastholde samtalen om Danmark og de øvrige nordiske lande og er med til at sikre, at vi er top-of-mind for relevante kontakter på markedet”, siger Anna Orlando.