Group of people going foraging in Fyn

Ny kampagne viser oplevelser uden for mødelokalet

26.9.2022
Foto: Jacob Hansen

To stærke trends på mødemarkedet forenes nu i VisitDenmarks nye kampagne for møder og business events.

Der er forskel på mødelokaler, men post corona er det mere det, man kan opleve omkring mødet, der afgør om mødet skal lægges ude af huset eller ej. Teams-møder er alle nu både vant til og erfarne i, så der skal mere til for at retfærdiggøre, at man rejser ud.

Tendensen er, at det i stigende grad er de aktiviteter, der spiller op til det egentlige møde, der definerer dets værdi. Oplevelserne på destinationen, de relationsskabende aktiviteter, de mennesker man er sammen med, samspillet og legen. Ja, alt det man tager med sig, som ikke kan præsenteres i en powerpoint.

En anden tendens er et stigende fokus på bæredygtighed. En analyse fra American Express viser, at 83 pct. af de internationale mødeplanlæggere, har bæredygtighed med i planlægningen af møder og events 

De to tendenser adresserer VisitDenmark i efterårets mødekampagne.

Bæredygtige madoplevelser

”Temaet i den nye kampagne er bæredygtig gastronomi. Maden er en stor del af oplevelsen omkring mødet, og Danmark har nogle af de bedste restauranter i verden. Vores dygtige kokke beviser hver dag, at man kan skabe store madoplevelser ved at tænke fra jord til bord.

Når man som mødedeltager selv deltager i f.eks. sankningen af ingredienser til maden, får man mere end en gastronomisk oplevelse. Man interagerer med lokalområdet og oplever de lokale ildsjæle på tæt hånd. Det håber vi, man tager med sig, så oplevelserne og de mange stærke fortællinger kan medvirke til at definere og differentiere Danmark i den stigende konkurrence”, siger Senior Brand & Relationship Manager Lene Hylleberg fra VisitDenmark.

Ildsjæle er ambassadører

”Vi har lagt vægt på at bringe oplevelserne helt tæt på ved at binde dem op til de personer, hvis hjerter banker for dem, og som derfor mest troværdigt kan fortælle om dem. Derfor præsenteres de af de ildsjæle, der lever af at skabe mad- og mødeoplevelser med udgangspunkt i naturen, lokale råvarer og økologi”.

VisitDenmark har god erfaringen med dette ”ambassadørkoncept” fra sidste års kampagne til de internationale mødeplanlæggere. I år består kampagnen af fire destinationsvideoer og en overordnet video med klip fra alle fire destinationer, og den lanceres i samarbejde med Destination Nord, Destination Fyn , Wonderful Copenhagen og VisitAarhus. Sammen giver videoerne et godt indblik i, hvad man som mødedeltager kan opleve udenfor mødelokalet i Danmark. 

  • I videoen fra Danmarks nordligste mødested er Matilde Grue fra Restaurant Blink på jagt efter smagen af Skagen. Iført waders samler hun tang til dagens måltid, der f.eks. kan være friskfangede fisk serveret med grøntsager fra de nærliggende økologiske brug. 
  • På Fyn tager Rikke Molin fra Skibhusgården Natur- og Friluftscentercenter os med på sanketur, hvor der samles ingredienser som havtorn og ramsløg, så mødeturistrene kan opleve, hvordan fynske møder tilsat lokale ingredienser smager.
  • På Østerbro i København viser Steffen Kristensen fra Gro Spiseri rundt på Danmarks første tagfarm, hvor områdets beboere dyrker økologiske grøntsager.
  • Til foråret suppleres med en video fra Aarhus. Her inviterer Karpenhøj Naturcenter på vildmarksgourmet over åben ild og overnatning under stjernerne. 

Kampagnen målrettes mødeplanlæggere i Sverige, Norge, Tyskland, Storbritannien, USA og Holland fra uge 39 og vises på Linkedin som primær kanal på grund af mediets gode segmenteringsmuligheder. Øvrige kanaler er Youtube samt et  pilotprojekt på Meta for at afprøve nye muligheder på Instagram og Facebook. Desuden kører der annoncer i fagmagasinet C&IT.

Kampagnen kører frem til slutningen af november som optakt til IBTM mødemessen i Barcelona.
 

Se business event videoer

Steffen from Østergro/GroSpiseri in Copenhagen

Rooftop økologi på Østerbro

Chef Mathilde from restaurant Blink foraging seaweed by the beach in Skagen, North Jutland

Tang til frokostbordet i Nordjylland

Rikke with a team foraging on Fyn

Sanketur på Fyn

Teambuilding instruktor Karen at Karpenhøj Nature Center in Aarhus

Vildmarksgourmet ved Aarhus