Turismen er med i Den danske pavillon
For første gang er turismen med, når VisitDenmark slår dørene op til et lille stykke Danmark under OL i Paris.
Udover en lang række virksomheder og organisationer, som er en del af det danske udstillingsvindue bag Danmarkshuset, er flere af de danske destinations-selskaber i år med til at fortælle om Danmark som rejsedestination.
Som noget nyt er der ved OL 2024 også fokus på at fortælle om Danmark som rejsedestination. Franskmændene er blevet glade for Danmark og satte sidste år rekord med 468.000 overnatninger, og andre sydeuropæiske lande følger med den udvikling.
”Vi har i de sidste år mærket en kraftig stigning i turister fra lande som Italien, Spanien og Frankrig. I de lande oplever vi et øget ønske om at søge nordpå væk fra de ofte meget varme somre i Sydeuropa. Vi har en stærk forbindelse til Frankrig via Billund Lufthavn, som blandt andet har daglige forbindelser til og fra Paris,” fortæller Martin Perregaard-Bitsch, direktør fra Destination Trekantområdet.
Destination Trekantområdet er en af seks destinationer, som er med i Den danske pavillon i den 17 dage, OL står på. I pavillonen ved Champs-Élysée kan man også møde Wonderful Copenhagen, Destination Trekantområdet, Destination Fyn, Destination Vadehavskysten, Destination Bornholm og Destination Sjælland, og alle destinationsselskaberne fortæller historier om, hvad de forskellige dele af Danmark kan byde på, hvis man rejser til Danmark som turist eller mødedeltager.
”Turismen har en uomtvistelig betydning for dansk økonomi og for udbuddet af blandt andet kultur og gastronomi i Danmark. I mange dele af Danmark er turismen garant for arbejdspladser og økonomiske muligheder, og vi har løbende fokus på at fortælle, at hele Danmark er et dejligt sted at besøge – hele året,” forklarer Katja Moesgaard, CEO for VisitDenmark, som har til opgave at profilere Danmark i udlandet.
Den danske pavillon:
Under OL i Paris kan gæster fra hele verden gratis besøge et lille stykke Danmark ved Champs-Élysée. Her kan man møde danske idéer, som bidrager til at skabe et bedre liv og en bedre verden. VisitDenmark står sammen med Erhvervsministeriet i spidsen for fremstødet, der blandt andet støttes af Realdania, Konsul Georg Jorck og Hustru Emma Jorck's Fond og The Trade Council.