VisitDenmark lukker kontor i Kina
Danmarks nationale turismeorganisation lukker markedskontoret i Kina og indstiller indsatsen på det kinesiske marked efter flere års fald i antallet af rejsende.
VisitDenmark har besluttet at indstille indsatsen på det kinesiske marked. Beslutningen kommer efter længere tids fald i antallet af rejsende fra Kina til Danmark, og den forstærkes af flere flyselskabers beslutning om at nedlægge direkte flyruter.
Krigen i Ukraine har gjort luftvejen længere, og kinesernes rejselyst mod Danmark og de øvrige nordiske lande er ikke i tilstrækkeligt omfang vendt tilbage efter Covid-19 pandemien.
Det er det Nationale Turistforum under By-, Land- og Kirkeministeriet, der prioriterer, hvilke lande VisitDenmark har fokus på. Det sker løbende på baggrund af en markedsrating, som VisitDenmark er ansvarlig for.
”Vi tager løbende bestik af, om indsatsen og de investerede midler giver mening i forhold til den omsætning, de udenlandske gæster bringer med sig. Her kan vi konstatere, at de kinesiske turister i dag udgør under en halv procent af den samlede udenlandske omsætning og af de udenlandske gæster i Danmark. Derfor har vi valgt at prioritere midlerne anderledes,” forklarer VisitDenmarks internationale markedsdirektør Mads Schreiner.
VisitDenmark har som primær opgave at positionere Danmark som rejsedestination overfor udenlandske gæster, og i dag har turismeorganisationen markedskontorer på i alt otte markeder for at sikre tilstedeværelse og kendskab.
”Der vil fortsat komme kinesiske turister til Danmark – både i forbindelse med fritid og erhverv. Og vi vil selvfølgelig holde øje med, om markedet ændrer sig markant,” siger Mads Schreiner.
Kontoret i Kina har været drevet i fællesskab med organisationen Innovasjon Norge, og det ventes at lukke med udgangen af januar 2025. De midler, der hidtil har været allokeret til det kinesiske marked, vil fremadrettet bruges til at styrke indsatsen på de øvrige markeder.