Visninger:
Fælles indsats med 9 destinationer og 5 partnere for at promovere Danmark som cykeldestination.
I 2018 gik 9 danske destinationer og 5 partnere for første gang sammen i en større fælles cykelsatsning med VisitDenmark. Ambitionen var at sikre et stærkt samlet markedstryk og en effektiv markedsføring, der kunne positionere Danmark som cykeldestination fortrinsvis på det tyske marked.
Satsningen skulle føre til øget efterspørgsel og omdrejningspunktet var kernefortællingen om Danmark som cykeldestination med stort fokus på at fomidle og få fortalt historierne om de gode cykeloplevelser, som findes ude i det danske land.
Indsatsen bestod af to kampagnespor: Ét, der skulle højne kendskabet til Danmark som cykelland og ét, der skulle markedsføre Danmarks længste nationale cykelrute på 820 km, Østersøruten, som åbnede samme år.
Foto:Travel Dudes
Blandt målsætningerne var at skabe et langtidsholdbart koncept til tværnationalt brug, at sikre nyt destinationscontent til distribution i alle relevante kanaler og at etablere et strategisk partnersamarbejde i 2018 og årene fremover.
Konceptet Find Your Way blev udviklet til indsatsen og kunne skaleres og applikeres til alle indsatsens elementer, også hos partnerne. Find Your Way tog afsæt i, at cyklen giver den særlige frihedsfornemmelse det er at komme ud i naturen, få vind i håret, tage tingene i deres eget tempo, lægge hverdagen bag sig, være sammen og på to hjul opleve noget nyt.
Samarbejdet gav os mulighed for at bearbejde cykelturisme på et helt andet niveau end tidligere. Ambitionen var at anvende indsigten i cykelturisters store brug af kort og ruter. Kampagnen indeholdt derfor et online univers med et digitalt Danmarkskort, hvor brugeren kunne klikke sig rundt på 35 videofortællinger fra destinationernes udvalgte steder i Danmark.
Se kampagnesiden med kortet her.
Kampagnen henvendte sig primært til 30-65 årige med interesse for cykling på deres ferie fra udvalgte geografiske områder i Tyskland, primært den nordlige del. Målet var at inspirere og påvirke reason to go for deres næste rejse.
Det primære udgangspunkt i det første spor var en emotionel video på sociale medier, som skulle skabe kendskab og reach.
Videoen blev bl.a. markedsført som YouTube in-stream pre-rolls fulgt op af SoMe annoncering med destinationsfortællinger, som skabte trafik til kampagnesiden. Videoen blev vist 1.286.600 gange og set til ende 598.000 gange. Det gav den en view through rate på imponerende 46,48 %.
I Spor 2 var markedsføringen af Østersøruten mere taktisk med større vægt på online trafikdrivende annoncering.
VisitDenmarks egne kanaler blev også taget i brug, og i begge spor blev der gennemført både individuelle og gruppepresserejser for at udnytte presseværdien omkring åbningen af Østersøruten. Presseresultaterne på det tyske marked var overvældende, og i Holland førte presseindsatsen til, at Østersøruten i 2019 opnåede prisen som "Europas bedste cykelrute 2019" ved den hollandske cykel- og vandremesse i Utrecht.
Kampagneperiode: Maj 2018 - september 2018
Målgruppe: Kyst- og Naturturister med interesse for at cykle på deres ferie
Markeder: Tyskland og Holland
Partnere: Destination Fyn, Destination Sønderjylland, VisitSydsjælland-Møn, VisitLolland-Falster, VisitVestsjælland, Destination Lillebælt, VisitNordsjælland, VisitHorsens, Destination Hærvejen, Dansk Cykelturisme, Aktiv Danmark, Vejdirektoratet og Vestkystruten.
Visninger:
Kendskab:
Præference:
Presseværdi:
Business & Relationship Manager